live draw hk یک تور مسافرتی خوب، چه ویژگی هایی دارد؟ – شرکت خدمات تفریحی زیارتی ای سودا زرین

یک تور مسافرتی خوب، چه ویژگی هایی دارد؟

در هر جامعه ای افرادی وجود دارند که اکثرا، سفر کردن به صورت مستقل را ترجیح می دهند، اما گاهی به ناچار و بسته به شرایط و اتفاقات بایستی از تورهای مسافرتی استفاده کنند، مواردی مانند سفر به کشوری خارجی برای نخستین بار و یا حتی سفر به مقصدی گردشگری که بدون استفاده از تورهای گردشگری و خدمات آنها، امکان مسافرت به آن منطقه وجود نداشته باشد برای مثال خلیج هالونگ در ویتنام یا شهر گمشده ی اینکاها شهر ماچو پیچو.

پس در برخی شرایط بایستی از تورهای مسافرتی و گردشگری و خدمات آنها استفاده کنیم؛ اما بهتر است قبل از هر اقدام و انتخاب تور ، نکات مهمی را بررسی نماییم تا بتوانیم با توجه به شرایط خود، بهترین تور را انتخاب کنیم و از سفر خود نهایت لذت و ارامش را داشته باشیم.

باتوجه به مواردی که در ابتدا اشاره شد می توانیم نتیجه بگیریم که استفاده از تور مسافرتی و خدمات آن، می تواند انتخاب خوبی برای افرادی که قصد سفر به محلی جدید را دارند، باشد زیرا استفاده از تورهای مسافرتی مناسب می تواند در مدیریت هزینه ها و سفر کمک شایانی داشته باشد؛ و یا حتی اقدامی مفید برای افرادی که به تنهایی سفر کرده و برای گردش و فعالیت های تفریحی و لذت از سفر  خود، نیازمند راهنما و تجهیزات می باشند. پس انتخاب یک تور مناسب و خوب از میان انبوه پیشنهادات متفاوت که از طریق مجلات و سایت ها و رسانه های گوناگون عرضه می شود، امری بسیار مهم و دارای اهمیت است.

ما در این مقاله، راهنمای جامعی را آماده کرده ایم تا شما با کمک این توصیه ها و موارد بتوانید تور خوب و مناسبی را انتخاب کرده و نهایت لذت را از سفر خود داشته باشید.

در ابتدا لازم است تا با انواع آژانس های مسافرتی آشنایی داشته باشید.

با انواع گوناگون آژانس های مسافرتی آشنا شوید

بی تردید شما در زندگی روزمره خود در کوچه و خیابان یا حتی در رسانه های مجازی، با تعداد بیشماری از آژانس های مسافرتی و گردشگری رو به رو می شوید.

شاید برای شما در نگاه اول، تمامی این آزانس های مسافرتی و گردشگری یکسان جلوه نمایند، اما لازم است بدانید که آزانس های مسافرتی در نوع ارایه خدمات، تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند زیرا تقسیم بندی های متفاوتی در این صنف وجود داشته و هر آزانس مسافرتی و گردشگری تنها در محدوده ی مجوز صادر شده می تواند به ارایه خدمات به شما بپردازد.

برای نمونه برخی آزانس های مسافرتی و گردشگری، فقط فروشنده ی بلیط هستند که این مورد خود به دو دسته تقسیم بندی می شود: نماینده  مستقیم شرکت هواپیمایی مورد نظر و یا آژانس واسطه. در این میان، آزانس هایی نیز وجود دارند که علاوه بر فروش بلیط (جه به صورت مستقیم یا واسطه)، خدمات تور نیز ارایه می دهند. اینگونه آژانس های مسافرتی نیز خود به دو دسنه تقسیم بندی می شوند؛ آزانس هایی که خود مسیول برگزاری تور هستند و یا آنهایی که تنها واسطه ای برای فروش تور بوده و نماینده آژانس داخلی دیگری هستند.

تور

آزانس هایی که خودشان مسیول برگزاری تور هستند نیز به چند دسته تقسیم بندی می شوند

دسته ای از این آژانس ها با کارگزاری در کشور مقصد قرارداد همکاری داشته و مسافران خود را برای استفاده از خدمات تور، در اختیار آن ها قرار می دهند. دسته ای دیگر علاوه بر داشتن قرارداد با کارگزار در کشور مقصد، در طول سفر یک راهنما از طرف خودشان می فرستند و از کارگزار کشور مقصد نیز یک لیدر محلی (آشنا با کشور مقصد) درخواست می کنند؛ البته باید توجه داشت که کارگزار علاوه بر فراهم کردن لیدر محلی، کارهای کشور مقصد مانند رزرو هتل را نیز انجام می دهد.

برخی از آزانس های مسافرتی نیز در کشور مقصد با هیچ کارگزاری قرارداد همکاری نداشته؛ و لیدر فرستاده شده توسط خود آژانس، تمامی کارها را در کشور مقصد از جمله رزرو هتل با هماهنگی قبلی خود آزانس یا یک واسطه انحام می دهد.

براساس این اطلاعات و توضیحات  باید دانست که هزینه های استفاده از تور و خدمات تور اغلب زیاد می باشد، پس باید در انتخاب آژانس دقت لازم و کافی را داشته باشید تا انتخاب نادرست، باعث هدر رفتن پول و البته زمانتان نشود.

لازم به ذکر است که دسته بندی های مطرح شده در بالا برای تمامی مقاصد سفر یکسان نیست؛ برای مثال یک آژانس مسافرتی می تواند برای یک تور و مقصد در یک دسته و برای تور و مقصدی دیگر در دسته ای متفاوت قرار گیرد.

یک آزانس خوب و قابل اعتماد از دید متخصصان صنعت گردشگری، آزانسی است که بتواند مصالح مورد نیاز و شرایط آسایش مسافر را در سفر فراهم نماید از جمله محل هتل در شهر مقصد و امکانات و خدمات هتل، یا حتی تخفیف هایی که آژانس می تواند جهت رفاه حال مسافر، برحسب شرایط از هتل بگیرد.

امروزه متاسفانه برخی از آزانس های مسافرتی تعداد ستاره های هتل محل مقصد را درست نمی گویند یا در قرارداد بین آژانس و مسافر  می نویسند که امکان تغییر هتل با هتل هم تراز آن وجود دارد! این در حالیست که خود آژانس از قبل برنامه ریزی نموده تا مسافر را به هتلی هم ستاره، اما ارزان بفرستد! پس در نظر داشته باشید که یک آزانس مسافرتی قابل اعتماد برای فروختن تور و خدمات خود، به هیچ وجه به کلک زدن و دروغ گویی نیاز ندارد و صداقت در خدمات و فروش مهم ترین نشانه ی یک آژانس مسافرتی قابل اعتماد است.

نخستین و مهمترین نکته درباره تورهای مسافرتی این است که بدانید برگزاری تورهای مسافرتی داخلی و خارجی، فقط و فقط باید توسط دفاتر مسافرتی صورتی بگیرد که دارای  مجوز رسمی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور هستند. بنابراین هیچگاه با آژانس ها و تورهای بدون مجوز سفر نکنید؛ زیرا اگر ضرر و زیان مادی یا معنوی به شما وارد شود، هیچ نهادی پاسخگوی شما نخواهد بود.

به هنگام خرید تور، باستی بین شما و آژانس برگزار کننده تور، قرار داد خرید کتبی منعقد شود؛ قراردادی حاوی جزییات دقیق سفر شما به مقصد مورد نظر. جزییاتی از جمله تاریخ و زمان رفت و برگشت شما، هتل محل اقامت در مقصد، ترانسفر فرودگاهی، وجود یا عدم راهنمای تور، خدمات صبحانه، ناهار و شام در هتل یا بیرون از هتل، بیمه مسافرتی و…

قرارداد خرید تور معمولا در دو نسخه تنظیم می شود؛ یک نسخه متعلق به مسافر و نسخه ای متعلق به آژانس مسافرتی. در قرارداد خرید تور بایستی شرایط دقیق ابطال تور ذکر شود.

مواردی که باید پیش از انتخاب آژانس مسافرتی و خرید تور مورد نظر، در نظر بگیرید.

اعتبار یک آژانس مسافرتی

اولین مورد در انتخاب آژانس مسافرتی، سابقه و اعتبار آن آژانس در برگزاری تورهای مختلف است. باید در نظر داشت بزرگ ترین آژانس ها حتما ارایه دهنده بهترین خدمات نسیتند! شاید یک آژانس مسافرتی کوچک خدمات خوبی را با قیمتی مناسب ارایه کند. برای انتخاب آژانس مسافرتی قابل اعتماد راهکارهای گوناگونی وجود دارد؛ برای نمونه مشورت و استفاده از تجربیات افرادی که در گذشته از این تورها استفاده کرده اند، که این عمل کمک شایانی است برای انتخاب یک آژانس مسافرتی مناسب.

خدمات تور و هزینه های آن

به هنگام خرید یک تور درباره ی خدمات تور، اطلاعات لازم و کافی را کسب کنید؛ زیرا امکان دارد بین هزینه ی پرداختی شما به آژانس مسافرتی و خدمات ارایه شده توسط آنها تناسبی وجود نداشته باشد و شما به اندازه مبلغ پرداختی، خدمات دریافت نکنید. همچنین درباره هزینه های طول سفر نیز آگاهی لازم را داشته باشید.

راهنمای تور مجرب یکی از مهمترین نکات یک تور مسافرتی است؛ علی الخصوص هنگامی که قرار باشد شما به مقصدی جدید سفر کنید. راهنمای تور بایستی به زبان مقصد تسلط داشته باشد و همچنین دارای تجربه جامع و کافی و آشنایی با اصول کمک های اولیه در سفر.

امنیت در سفر

آژانس مورد نظر شما، بایستی قوانین و بایدها و نباید های کشور مبدا و مقصد را رعایت نماید.

برنامه ریزی صحیح اوقات فراغت در طول سفر

قبل از انتخاب و خرید تور مسافرتی باید در نکات زیر، تصمیم گیری دقیقی داشته باشید:

مقصد سفر شما، تاریخ و زمان سفر، خدمان و امکانات تفریحی (اسکی، قایقرانی و…) و حدود قیمت های پرداختی توسط شما

آژانس مسافرتی بایستی برنامه دقیقی را برای شما در طول سفر اماده نماید و اوقات فراغت شما را به بهترین شکل ممکن پر کند تا شما نهایت لذت را از سفر خود داشته باشید. این را بدانید امکانات و خدمات تفریحی زیاد یا وقت خالی و بیکار ماندن، هر دو می تواند سفر شما را دچار مشکل نماید.

در قدم اول، با آژانس مسافرتی موردنظر تماس بگیرید. اولین تماس شما با آژانس و نحوه برخورد کارمند آژانس، پاسیخ بسیاری از پرسش های شما خواهد بود؛ اینکه کارمند اطلاعات کافی درباره سوالات شما داشته و همچنین با رفتاری دوستانه و محترمانه با شما برخورد نماید.

به هنگام خرید یک تور مسافرتی، تمامی سوالات خود را مطرح کنید زیرا آژانس درقبال هزینه های دریافتی از شما، مسیولیت داشته و بایستی خدمات خود را به نحو احسنت ارایه نماید. پس هرچه اطلاعات آژانس مورد نظر، پیرامون حزییات سفر شما جامع باشد، بدانید آن ها به دنبال رضایت مشتری خود هستند و تمامی قوای خود برای انجام این مهم بکار گرفته اند.

در اینجا تعدادی از  مهم ترین سوالاتی که در تماس با آژانس مسافرتی باید بپرسید را آماده کرده ایم :

  1. سابقه فعالیت آژانس مسافرتی چقدر است و آیا آژانس بر روی خدمات یا فعالیت تفریحی خاصی مهارت و تمرکز دارد؟

هرچه سابقه ی یک آژانس مسافرتی بیشتر باشد، زمان و تجربه ی بیشتری برای تهیه و ارایه خدمات مناسب مهیا بوده است و بهتر است آن آژانس مسافرتی را انتخاب کنید که دارای فعالیت تخصصی در مقصد یا فعالیت تفریحی موردنظر شما باشد.

  1. تعداد افراد استفاده کننده از تور موردنظر شما؟

آن تور مسافرتی مناسب تر است و پشتیانی آن بهتر خواهد بود که تعداد افراد شرکت کننده در آن کم باشد.

  1. اطلاع از وضعیت شرکت کنندگان در تور؟

سن و سال شرکت کنندگان در تور، وضعیت تاهل آنها و…

  1. ما در قبال کدام خدمات و امکانات هزینه میپرداریم و آیا در طول سفر امکان پرداخت هزینه های اضافی وجود دارد؟

بسیاری از آژانس های مسافرتی در تعیین قیمت نهایی تور خود، هزینه اقامت و وعده های غذایی را نیز محاسبه می کنند. قبل از سفر بایستی درباره هزینه های طول سفر با آژانس مسافرتی خود مشورت داشته باشید.

  1. در هتل چند ستاره اقامت خواهیم داشت؟ ایا هزینه های پرداخای شامل صبحانه، ناهار و شام می شود؟ در صورت بروز مشکل یا نداشتن جا در هتل موردنظر، محل اقامت جایگزین شامل چه شرایطی خواهد بود؟

یکی از مهمترین موارد که قبل از سفر باید به آن توجه داشت و بررسی نمود، مسیله اقامت است زیرا اقامت رابطه ای مستقیم با رفاه و آسایش در سفر دارد.

  1. آیا راهنمای تور اطلاعات کافی را درباره مقصد سفر دارد و آموزش های موردنیاز را دیده است؟

راهنمای یک تور اقامتی و گردشگری بایستی اطلاعات کاملی درباره مقصد سفر داشته باشد و با تمامی جزییات سفر و محیط آشنایی داشته باشد؛ همچنین اطلاع از کمک های اولیه برای راهنمای تور امری ضروری است تا درصورت بروز مشکل یا حادثه در طول سفر، توانایی پیشگیری و مقابله را داشته باشد.

  1. در صورتی که تور مسافرتی و گردشی شما شامل فعالیت های ورزشی سنگین باشد، باید تا چه میزان آمادگی بدنی داشته باشید؟

برخی از تورها شامل بعضی فعالیت های ورزشی سنگین مانند کوهنوردی یا حتی اسکی می باشند، بنابراین افراد استفاده کننده از تور بایستی آمادگی بدنی مناسب و شرایط خاص بدنی داشته باشند. بازهم لازم به ذکر است که شما قبل از خرید هر پکیج تور باید با تمامی جزییات پیرامون اتفاقات سفر و فعالیت های طول سفر آگاهی کامل داشته باشید.

  1. درباره شرایط لغو تور مسافرتی و استرداد هزینه ها چه اطلاعاتی دارید؟

هر آژانس مسافرتی بایستی در قرارداد فروش تور خود، شرایط لغو سفر و نحوه بازگرداندن هزینه های پرداخت شده توسط مسافر را با لحاظ قوانین خاص خود ذکر نماید و مسافر موظف است قبل از خرید پکیج تور، با تمامی این شرایط و قوانین، آشنایی کاملی داشته باشد.

  1. چگونه می توانیم درباره یک آژانس و کیفیت تورهای برگزاری اش اطلاعات کافی کسب کنیم؟

بهترین منبع برای کسب اینگونه اطلاعات، استفاده از تجربیات و مشورت با افرادی است که قبلا سابقه ی استفاده از تورهای آن آژانس مسافرتی را دارند.

  1. درباره گردشگری مسیولانه یا اکوتوریسم (طبیعت گردی) چه می دانید؟

اکوتوریسم یا طبیعت گردی یعنی سفر و بازدید از جاذبه ها و زیبایی های طبیعی یک منطقه بدون آسیب رساندن به طبیعت و حتی تلاش مضاعف برای حفظ آن جاذبه ها. مسافر باید قبل از خرید پکیج تور، اطلاعاتی درباره بازدید از جاذبه های طبیعی طول سفر و تاثیرات مثبت و منفی تور بر طبیعت داشته باشد؛ برای مثال یک تور خوب برای خدمت رسانی از محصولات قابل بازیافت در طبیعت استفاده کرده و می کوشد تا مسافران کمترین تاثیر منفی بر طبیعت و جاذبه های آن  داشته باشند و این امر محقق نخواهد شد مگر با راهنمایی دقیق و اصولی مسافران.

همچنین می توانید از تورهایی که در سایت ما آگهی ثبت کرده اند نیز بازدیدی داشته باشید از جمله تور کربلا ، تور مشهد و تور قشم

سفری آرام و به دور ار دردسر و مشکلات

مسافرت با تور مسافرتی جزو سفرهای دسته جمعی می باشد؛ بدین صورت که شما در این سفر با تعداد افراد بیشتری با سلایق و افکار گوناگون همراه خواهید بود؛ پس لازم است مواردی را رعایت کنید تا بتوایند از سفر خود، لذت ببرید:

برای اینکه شما و همراهانتان سفر خوب و بدون مشکلی داشته باشید نیاز به مدیریت صحیح سفر دارید؛ البته مسیولیت این موضوع بر عهده راهنمای تور می باشد. پس لازم است شما توصیه های راهنمای تور را جدی گرفته و به آن عمل کنید تا سفری بدون مشکل و آسوده داشه باشید.

نکته ی دیگر سفر، برنامه ریزی صحیح سفر می باشد؛ که در سفر با تور و آزانس های مسافرتی، این برنامه را آژانس برگزارکننده تور برعهده دارد. پس شما دیگر نیازی به برنامه ریزی برای سفر ندارید ولی باید به این نکته را بدانید که عمل به برنامه ی تعیین شده از سوی آژانس برگزارکننده تور، لازم و ضروری است. برای مثال اگر در یک برنامه ی بازدید از اثر طبیعی یا تاریخی، راهنمای تور از شما خواست تا در فلان ساعت در یک جای معین حمع شوید، شما بایستی وقت شناس بوده و احساس مسیولیت نمایید.

این مسیله را در نظر داشته باشید که در یک تور مسافرتی حداقل 40 نفر در محل، منتظر رسیدن شما هستند! بنابراین تاخیر هر یک از مسافران باعث میشود که برنامه ریزی تور به هم ریخته و فرصت دیدن بسیاری دیگر از دیدنی های مقصد را از دست بدهید. در طول سفر با تور، تمامی مسایل و مشکلات جدی را در کمال آرامش با راهنمای تور در میان بگذارید، زیرا او توانایی مقابله و حل مشکل را بهتر از شما دارا می باشد.

از موضوعاتی که اکثر مسافران به آن حساس هستند محل در نظر گرفته شده برای آن ها در وسیله حمل و نقلی (اتوبوس یا هواپیما) و و همچنین محل اتاق آنها در هتل می باشد. که می توان این مسیله را هنگام خرید تور و عقد قرارداد، با کارمند آژانس مسافرتی در میان گذاشت و در قرارداد قید نمود تا در طول سفر باعث رنجش و ناراحتی نگردد.

شما می توانید به آسانی با رعایت موارد بالا، یک تور خوب مسافرتی را پیدا کرده و از سفر خود نهایت لذت را داشته باشید.