live draw hk پلاک بین المللی خودرو – شرکت خدمات تفریحی زیارتی ای سودا زرین

پلاک بین المللی خودرو

کانون جهانگردی و اتومبیل رانی

سفرکردن همیشه یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهایی است که افراد در اوقات فراغت انجام می‌دهند. یکی از روش‌های سفر به کشورهای دیگر، سفر با خودروی شخصی است؛ اما بسیاری از افراد از روند دریافت مجوز رانندگی در کشورهای دیگر اطلاع ندارند. این مجوز که گواهینامه بین المللی نام دارد، به شما اجازه رانندگی در برخی از کشورها را می‌دهد. دریافت گواهینامه بین‌المللی نیاز به شرایط و مدارکی دارد که در ادامه به طور کامل راجع‌به این شرایط صحبت خواهیم کرد.

گواهینامه بین المللی چیست؟

بسیاری از افرادی که سفر را به بخشی ثابت از زندگی خود تبدیل کرده‌اند، علاقه شدیدی به سفر با خودروی شخصی خود به کشورهای مختلف دارند. برای سفر به کشورهای خارجی با خودروی شخصی، علاوه بر داشتن گذرنامه به گواهینامه و مجوز عبور بین‌المللی نیاز دارید. گواهینامه بین المللی همانطور که از اسم آن مشخص است، به شما اجازه رانندگی در خارج از مرزهای ایران را می‌دهد. این گواهینامه در ایران توسط کانون اتومبیل‌رانی و جهانگردی صادر می‌شود. گواهینامه بین‌المللی در دو نوع یک‌ساله و سه‌ساله و برای خودروهای شخصی و شرکت‌های حمل‌ونقل صادر می‌شود.

روش‌های دریافت گواهینامه بین المللی

  • روش حضوری:

در این روش باید به شعب و مراکز کانون اتومبیل‌رانی و جهانگردی در استان‌های کشور مراجعه کنید. در این حالت پس از ارائه مدارک، گواهینامه بلافاصله برای شما صادر می‌شود. کانون اتومبیل‌رانی و جهانگردی در تمام استان‌های کشور شعبه دارد و در سایت کانون، می‌توانید آدرس شعب مختلف را پیدا کنید. برای دسترسی راحت‌تر به آدرس مراکز، می‌توانید روی این لینک کلیک کنید.

  • روش آنلاین:

در این روش شما با مراجعه به سایت کانون به آدرس taci.ir درخواست صدور گواهینامه بین المللی را ثبت می‌کنید. پس از بارگزاری مدارک لازم و ثبت درخواست، گواهینامه شما صادر و طی 7 روز کاری با پست به آدرس درج شده ارسال می‌شود. با استفاده از این لینک می‌توانید به‌صورت مستقیم وارد صفحه ثبت درخواست شوید.

مراحل و نحوه گرفتن گواهینامه بین المللی

برای دریافت گواهینامه بین‌المللی باید ابتدا گواهینامه ملی معتبر داشته باشید. برای دریافت گواهینامه بین المللی رانندگی یک‌ساله، گواهینامه ملی شما باید حداقل 1 ماه و 3 روز اعتبار داشته باشد و برای دریافت گواهینامه بین المللی سه‌ساله، گواهینامه شما باید حداقل 3 سال اعتبار داشته باشد.

بعد از بررسی و تایید شرایط بالا، باید مدارک خود را کامل کنید. پس از تکمیل مدارک نیز می‌توانید به صورت حضوری یا غیرحضوری، درخواست خود را برای دریافت گواهینامه بین المللی ثبت کنید. اگر درخواست خود را حضوری ثبت کنید، گواهینامه بلافاصله صادر می‌شود و در صورتی که درخواست خود را آنلاین ثبت کنید، گواهینامه طی 7 روز کاری به دست شما می‌رسد.

پلاک ترانزیت بین المللی ( کاپوتاژ ) چیست؟

پلاک ترانزیت بین المللی همان طور که از اسمش پیداست پلاکی است که به صورت بین المللی صادر و تحویل میشود. این پلاک برای سفرهای زمینی خارج از مرز کشور استفاده میشود و چون پلاک بین المللی می باشد در سایر کشورها معتبر است و اجازه تردد به آن خودرو داده میشود.

درنظر داشته باشید این پلاک برای خودرو صادر میشود و در صورتی که خودروی خود را بفروشید باید این پلاک را نیز پس از انتقال قطعی خودرو (طی تفاهم طرفین) به مالک جدید بدهید.

عمدتاً سفرهای زمینی که مقاصد ایرانیان که در آن از خودرو شخصی استفاده می کنند کشورهای ارمنستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، کردستان عراق و گرجستان می باشد.

کجا ماشین خود را کاپوتاژ کنیم؟

برای کاپوتاژ کردن خودرو شخصی خود و دریافت پلاک ترانزیت، شما می توانید با مراجعه به نمایندگی های منتخب کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنید و با در دست داشتن مدارک زیر، خودروی شخصی خود را کاپوتاژ کنید

مدارک لازم جهت صدور پلاک ترانزیت بین المللی

  1. اصل پروانه خروج موقت معتبر (برگه کابوتاژ) صادر شده توسط يكي از گمركات كشور (شما باید اظهار نامه خود را که جزو اسناد موقت است، کپی کرده زیر آن متنی که در کانون می خواهند بنویسید و امضاء کنید و تحویل بدهید، از این اظهار نامه حتما کپی دیگری داشته باشید تا در مرز به مشکلی نخورید).
  2. اصل یا کپی گذرنامه معتبر
  3. اصل یا کپی سند مالکیت خودرو
  4. تكميل فرم هاي درخواست
  5. دارا بودن گواهینامه رانندگی بین المللی معتبر صادرشده توسط کانون جهانگردی و اتومبیلرانی (راننده باید مالک خودرو باشد یا از مالک خودرو وکالت داشته باشد)